Tuesday, August 11, 2009

ADA APA DENGAN CINTA

....SIAPA YANG KITA CINTAI...
adakah peraih cinta
atau
pengkhianat cinta
Cinta bukanlah daripada kata-kata, tetapi segumpal keinginan yang diberikan kepada hati yang memerlukan. Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dirinya sekarang, dan bukan siapa dia sebelumnya. Malah, kisah lampau yang berlaku tidak perlu diungkit lagi sekiranya hati benar-benar menyintai dirinya.

Sememangnya hidup bercinta dan untuk dicintai amat mudah, tetapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai sukar diperoleh. kata-kata itu selalu terngiang ditelinga aku, semua hal yang terjadi melintas difikiranku. Memang benar, saat memikirkan seseorang yang aku cintai, tak kan pernah habis waktu untuk itu.

Hal itu juga membuat aku boleh kembali bersamangat dalam menjalani hidup.
Menikmati hari-hari yang terasa penuh dengan beraneka warna.Cinta,sungguh anugerah yang terindah yang diberikan Sang Pecipta pada makhluknya, tanpa cinta tak akan ada kedamaian didalam dunia.

"Perasaan cinta dan kasih sayang pun dikaruniakanNya kpada manusia termasuk kita di dalamnya. Sebagai makhluk yang beragama kita wajib menyayangi dan mencintai sesama makhluk, lebih lagi kepada Allah Maha Rahman dan Maha Rahim. Orang yang mencintai dan menyayangi sesuatu aka selalu menyebut2nya. Sungguh merugi orang yang dikaruniakan perasaan cinta kasih sayang kepadanya, akan tetapi dia tidak bisa mensyukuri nikmat itu.
Selain itu orang tua dan keluarga harus kita berikan kasih sayang sepenuhnya melebihi orang lain bahkan kekasih sekalipun. Tidak benar kerana cinta can kasih sayang yang besar kepada kekasih membuat kita melupakan cinta dan kasih sayang orang yang lebih layak kita berikan kasih sayang lebih."



KESABARAN
Kenikmatan ada di permukaan, kesabaran itulah satu kedalaman.
Syukurlah untuk hari ini dan tawakal lah untuk hari esok.
mungkin jugak apa yang aku perolehi hari ini akan berlaku selamanya..
hanya kesabaran yang membuat aku terus hidup
hanya kesabran juga membuat aku terus berusaha
hanya kesabaran juga yang membuat aku kuat
meniti hari-hari hidup aku yang tidak ada penghujung

akur dengan ketentuaan dai NYA
akur dengan setiap pemberian dari NYA
aku hanya mampu bersyukur
tapi tidak mempu untuk menahan setiap kepedihan hidup aku
Dengan kesabaran, kita akan mampu menerima dengan lapang dada segala ketetapan Ilahi yang menimpa diri ini… Dengan kesabaran pula, hidup ini akan terasa begitu berharga… Sebab, nilai kehidupan bukanlah terletak pada seberapa banyak hal yang kita raih dalam hidup ini, melainkan, seberapa ridha (lapang dada, ikhlas, dan rela hati)nya kita terhadap setiap cacat-cela, kekurangan yang kita temui dalam berbagai ranah kehidupan kita…"kesabaran itu ada diawal", kata baginda Nabi.. Oleh karena itu, adalah penting untuk menyiapkan sikap dan sifat "sabar" sebagai modal awal untuk menjalani kehidupan… Dalam kaitannya dengan anti-tesis "kesabaran" - yakni "bersyukur" - maka sy memahami bahwa erti kesyukuran terletak pada seberapa banyak hal/nikmat yang kita raih dalam kehidupan ini… Sehingga, sungguh benarlah Nabi yang menginginkan bahwa SABAR itu letaknya di awal (depan), barulah diikuti oleh SYUKUR di belakang (setelah)nya…
secercah HARAPAN OPTIMISME untuk terus melanjutkan hidup, mewujudkan mimpi, meraih cinta, dan melalui ujian dengan SUKSES dan BAHAGIA…. Hingga akhirnya, yang tersisa di belakangnya adalah rasa SYUKUR yang membuncah atas segala jerih payah, serta hasil yang didapatkan dalam setiap langkah kehidupan kita…


WARNA-WARNA KEHIDUPAN
perjalanan yang amat panjang
liku-liku hidup aku tempuhi dengan redha
ketentuaan NYA aku terima
aku hanya peroleh kejayaan yang tidak berpanjangan
kejayaan yang hampir musnah
kerana sikap yang tidak mungkin akan berubah dan ia bergantung kepada seseorang individu itu lah, mungkin dalam hidupnya, dia mahu dia senantiasa ceria dan bergembira tanpa memikirkan apa apa sahaja masalah ataupun halangan yang mendatang...sayugia diingatkan, dalam kehidupan kita nie, tak semuanya indah.....pasti ada yang tak bestnya bukan? jadi ...yang tak best atau masalah yang mendatang itulah merupakan "warna warna dalam kehidupan kita "


KESEDIHAN
Hanya tuhan yang lebih mengetahui perasaan aku
tiada keistimewaan
tapi penuh dengan kekecewaan
aku berpaut pada sejengkal kayu yang hampir rapuh
adakah ini cerita jalan hidup aku yang pelu aku tempuhi?
pengorbanan aku
kesengsaraan aku
kegusaran aku
kepedihan aku
kerisauan aku
hanya aku bersendirian yang alaminya..
penuh dengan segala kekejaman
penuh dengan permainan
penuh dengan lakonan

aku?
hanya melihat

SEBUAH HARAPAN
segala musnah dalam sekelip mata
mungkin jugak hukuman atas dosa2 yang aku lakukan
harapan yang tiada kesimpulan
aku hanya menanti simpati
hanya mampu berdoa untuk menghajati keinginan


PERKONGSIAN HIDUP
tidak mencari identiti
sifat memendam dalam diri susah dirungkaikan
kemarahan dilepaskan pada orang lain
hanya menunggu untuk dipuji
tetapi sukar untuk mencari kesedaran diri
tapi mengharapkan sesuatu yang tidak pasti
kesalahan diri dipautkan pada bahu orang lain..tidak mahu memberi ruang untuk membetulkan kesilapan dan hanya bergantung harap pada peluang yang berkali..
jika kesedaran dapat ditemui
hanya mementingkan diri sendiri
mementingkan ape yang DIA rase betul
tidak mahu mengaku kesilapan
petolongan yang diberi tidak langsung dapat diertikan
kesenangan diri
lupa pada penerimaantidak mahu toleh kebelakang..baginya pengalaman itu tidak dapat memberinya pengajaran tapi hanya menyusahkan..ape yang penting, keseronakkan!
Dalam permintaan itu, aku mendahulukan sebab (cause) daripada keinginan (hope)… Hidup, mengutip perkataan mak aku, adalah perjuangan… Jadi, kalo (mahu) hidup bererti harus berani untuk berjuang… Bagi aku, perjuangan itu adalah sesuatu yang sangat berat… Penuh tantangan, penuh hambatan… Oleh karenanya, aku perlu "kekuatan". Kekuatan untuk menjalani kehidupan, kekuatan untuk meneruskan perjuangan - dengan satu harapan - bahwa semoga perjuangan itupun berujung pada KEMENANGAN….




MERUNGKAI PERSOALAN
setiap pertanyaan dijawap dengan cacian
setiap petanyaan dijawap dengan makian
hanya menunggu kesusahan..baru la hadir dengan keikhlasan..
tiada yang istimewa bagi nya
hidup tidak bererti tanpa persoalan yang bermain difikiran
siapakah aku sebenarnya?
adakah sekadar betaut diranting rapuh
hanya menunggu retak menanti belah
hanya melihat maut didepan mata
hanya sekadar keseronokkan luar biasa
hanya untuk gelaran



KEJUJURAN
mengapa perlu ada kejujuran?
kerana kejujuran yang membuat seseorang itu boleh dipercayai
hubungan yang baik bermula dari kejujuran pasangannya
jujur dengan diri sendiri tanpa diminta untuk jujur..
tuhan berikan makhluknya akal fikiran
untuk berfikir
tapi mengapa pelu berselingkuh untuk melindungi orang lain..
adakah ini adil bagi pasangannya?
nilai kejujuran itu amat tinggi
tapi mengapa ada makhluk yang sanggup menjatuhkan nilai itu sendiri
sedangkan dia tahu dosa dan pahala
sedangkan dia tahu akan hubungannya
dia faham apakah maksudnya
dia sedar apakah kemungkinannya..
suatu PENGKHIANATAN yang sangat dasyat
suatu KEBERANIAN tanpa matlamat
suatu HAKAKAT yang terpaksa ditelan
aku?
hanya berada dalam situasi hubungan yang negetif
...tanpa kesedaran...tanpa penerimaan...tanpa kefahaman...tanpa kesimpulan..
...tanpa kasih sayang...tanpa kerinduan...tanpa harapan..
semuanya aku terima atas EHSAN
semua aku terima atas BELAS KASIHAN
semua aku terima TANPA PANDANGAN
semua aku terima TANPA PEMIKIRAN

siapa aku sebenarnya dalam hidup dia?

KESETIAAN
hukum hakam dalam bercinta seharusnya perlu ada kesetiaan..jika "tiada kesetiaan"
maka seharusnya jauhi la diri dari bercinta
ini sedikit sebanyak dapt menyemai rasa kasih sayang antara pasangan setidak-tidaknya
pasangan itu akan rasa lebih dihargai antara penghianatan dan kesetiaan. Kesetiaan bagi setiap insan manusia di dunia merupakan hal yang paling sukar untuk di pertahankan. Tetapi kita semua juga mengetahui bahwasanya setiap insan manusia di dunia ini mempunyai sifat yang cinta, rasa rindu yang terkadang dibalut dengan sedikit rasa nafsu, ucapan - ucapan manis yang berlaku hanya pada awal mulanya hubungan itu di mulai, kesetiaan terhadap pasangannya,
dan hal - hal lain yang dilakukan oleh makhluk Adam..kesetiaan merupakan sebuah keniscayaan bukan kemuslihatan picisan jika itu menyangkut perkara antara aku dan dia. masih setia antarkan gelap ini, ingin aku pastikan bahwa keniscayaan yang terjadi di antara aku dan dia bukanlah seperti setianya nisan kepada tanah pekuburan...aku mencintainya..cinta berwarna jingga..tulus dari dalam batinku…tolong biarkan aku menyetiainya.


NILAI SEBUAH CINTA
Semakin kita mengejar kemewahan hidup dan kesibukan mencari harta dunia, kita lupa tentang hubungan yang terjalin antara kaum adam dan kaum hawa. Hubungan yang terjalin antara mereka sepatutnya menjadikan hubungan yang paling bermakna sehingga boleh beranggapan seperti ‘dunia ini milik bersama‘.Sebelum meneruskan topik ini ingin aku ingatkan entri ini ditujukan kepada kau yang serius dan menghargai sebuah perhubungan istimewa ini. Bagi kau yang berjiwa seperti aku akan faham dan tahu menilai hubungan istimewa ini. Ya bukan senang hendak menjalinkan sesebuah perhubungan suci dengan insan lain dan sanggup berkongsi segala-galanya bersama tetapi perkara seperti itulah yang menjadikan ikatan percintaan semakin intim dan manjadi impian. Yang pastinya "cinta yang palsu akan menghancurkan nilai keinsanan"
Yang pasti menjadi lumrah kegagalan dalam menggapai CINTA akan membawa kesan secara tidak langsung kepada peribadi diri. Tahap kekuatan dalaman jiwa terpulang pada diri untuk menghadapi konflik perasaan yang sentiasa membayangi diri. Barangkali banyak sudah
muncul watak Laila Majnun yang tidak diketahui umum. Dan barangkali juga dia berada di kanan dan kiri anda? Pandanglah manusia di sekeliling dengan mata hati dan mata kasar. Pasti anda akan temui sesuatu yang baru. Dan mungkin memberi makna. Tanyalah pada hati,
renunglah pada sebutir bintang. Di manakah letaknya CINTA dalam
kehidupan? Pandanglah pada senja, nescaya apa tersembunyi memberi
makna. Dan kita pasti berasa akan NILAI SEBUAH CINTA

No comments: