Wednesday, September 16, 2009

Nik In Memory (15.September.2009)

>>arwah nik, angah (anak mak teh), nadzirah (adik) dan along (anak mak teh)<<

arwah nik semasa perkahwinan anak mak long- ida @ putrajaya
(dr kiri arwah nik, nadzirah, angah, ida n husband, diaz, along n ...)

arwah nik (bertudung pink) dalam kenangan.. we miss u nik!

nk menangis rase bile nk menulis blog kali ni..
susah nak digambarkan perasaan semase aku dapat tau yang aku dah pn kehilangan seorang cousin..panggilan telefon dari mak uda, membuatkan 1 family aku tergamam n terpandang each others..nk realize same ade berita yang ktorang terima 2 sahih..semua family aku belah muar n kelantan datang berkumpul di masjid jamek kajang (nearest stadium majlis pembandaran kajang).. mase aku sampai, hanya beberapa saudara terdekat sampai..pak long atan, mak itam dan family aku..berkumpul di perkarangan masjid sambil menanti dgn penuh pasti..

aku diberi peluang..
aku bersyukur sangat pada saudara mara aku kerana memberi aku peluang menguruskan jenazah Nik..dari saat nik dimandikan, dikafankan sehingga arwah masuk dalam liang lahat..
aku tergamam mase aku masuk dalam bilik mayat hospital kajang..itu la pertama kalinya aku masuk n lihat sendiri keadaan bilik mayat hospital..peti-peti yang bernombor dan juga strecher yang digunakan utk meletakkan mayat..aku terus menuju ke pintu yang bertulis "dilarang masuk tanpa sebarang urusan"..aku minta kebenaran pengawal utk masuk n seterusnya pengawal itu bukakan pintu dari dalam..bau kapur barus menusuk ke dalam hidung ku..

Innalillah wainnalillahirojiu'n...
sekujur tubuh berada di atas tab mar mar berwarna cream..yang hanya menunggu utk dimandikan..hanya bertutupkan sehelai kain batik lepas..
aku meminta mak utk pegangkan beg aku sbb aku rase mak x berdaya utk buat..mak menitiskan air matanya di luar pintu n aku xnk mak berasa sedih seperti mak uda aku..aku masuk, selingihkan lengan baju aku..n aku terus membersihkan mayat..sesudah mayat dibersihkan..aku dengan makcik2 aku mengalihkan mayat ke atas strecher yang sudah dilapik dengan kain kafan..x dapat aku bygkan seluruh kudrat aku digunakan utk mengalihkan arwah nik dr tab..aku membantu makcik 2 membalut arwah nik dengan kain kapan..

hanya di wajah...
yang terakhir sekali..wajah arwah nik dbuka untuk memberikan penghormatan terakhir buat arwah..aku x dapat menahan air mata bila melihat kucupan terahir buat Nik..
jenazah nik dibawa di tanah perkuburan islam kajang..dan aku melihat jenazah disemadikan ke dalam liang lahat..penghormatan nya utk yang terakhir kali..

aku bagaikan masih tidak percaya dengan pemergiaan arwah nik..tapi tuhan lebih syg kn die..
semasa hayat arwah, arwah seorang yang istimewa..telatah arwah yang membuatkan die disayangi oleh saudara mara..arwah tidak pernah menyakitkan hati sesiapa n arwah juga seorang yang peramah.. teringat semasa arwah dtg beraya kt umah..aku bergurau dengan arwah, mencampakkan kucing ke arwah dan arwah melompat dari kerusi...benda 2 yang buat aku senyum n terkenang arwah yang takut pada kucing..aku terasa kehilangan arwah n juga bersimpati dgn keluarga arwah..arwah seorang anak perempuan bongsu n arwah juga seorang satu-satu nya anak permpuan dlm flmy mak uda..oleh kerana sifat manja nya, arwah di senangi n arwah juga menjadi favorite dlm keluarga sebelah muar & kelantan..

semoga nik tenang di sana...& semoga roh nya dicucuri rahmat & ditempatkan dikalangan orang beriman..

Al- Fatihah..
amin..

2 comments:

nekuromanseru said...

al fatihah...semoga dicucuri rahmat....

btw..selamat hari raya..

Aien Samian said...

ain smpai skrg masih terasa agy yg kak intan cm ada agy jerw...
al fatihah....